Seneste Nyt

Tag et kig ind i fremtiden med de nye forbrugere

Den bæredygtige æstetiker og Generation Z er en del af fremtiden, og det er vigtigt at kende dem, for indkøbsmønstre og tilgange til produkter forandrer sig, og er man ikke på forkant, risikerer man at blive koblet af. Derfor er FAGA’s trendevent i september med bl.a. Anette Eckmann og Julia Lahme et ”must”.

- Skrevet af Pia Finne

Den bæredygtige æstetiker og Generation Z tegner tiden, og som en del af design- og interiørbranchen skal man nødvendigvis og konstant forholde sig til den tid, vi lever i og til de udviklinger, der sker. I design- og interiørbranchen har tendenserne i samfundet - mere end i rigtig mange andre brancher - indflydelse på forretningen.

Netop derfor holder FAGA trendevent to gange til efteråret hos henholdsvis The Norrmans på Stevns/Sjælland den 16. september og i Højhuset i Herning den 18. september, hvor trendhunter Anette Eckmann har teamet op med etnolog og livsstilsekspert Julia Lahme. De to har to gange tidligere beriget FAGA’s medlemmer, og der er ingen tvivl om, at deltagelse er et ”must”, i form af et heldags seminar til en meget lav pris, hvis man vil drive sin virksomhed effektivt i fremtiden.

”Lige nu sker der faktisk noget ret unikt på vores arbejdsmarked. Vi ser nemlig hele fem aktive generationer på arbejdsmarkedet, og det skal vi have til at fungere”, fastslår Julia Lahme, der vil komme med sit bud på, hvor udfordringerne ligger i mødet mellem generationerne.

”De fem generationer bidrager forskelligt, de har forskellige kvaliteter og forskellige måder at arbejde på, og det er vigtigt, at vi finder måder at agere i forhold til hinanden og finde sammen på tværs af generationerne”, fastslår hun.

Generation Z er de nye unge; de 17-årige + (født mellem 1997 – 2015) der ser tingene meget anderledes end de ældre generationer. Ikke mindst når det handler om bæredygtighed. ”For bæredygtighed er ikke bare miljø. Det er også kultur, kommunikation og meget mere, og hvordan vi sikrer os, at det spiller sammen”, vil Julia Lahme også komme ind på.

Anette Eckmann kalder den nye Generation Z for de digitale indfødte, og hun mener, det er ekstremt vigtigt, at man som virksomhed; leder, designer eller kommunikationsmedarbejder, sætter sig ind i hvordan generationen tænker.
”Det er nødvendigt at lære noget om de nye forbrugere, hvis man vil kigge ud i fremtiden med sin virksomhed og udvikle frem for at afvikle. Og det, jeg formoder, er målet blandt FAGA’s medlemmer.

Bæredygtighed og socialt ansvar

De digitale indfødte har indkøbsmønstre, vi ikke har set før, og de tænker bæredygtigheden ind på en meget mere naturlig måde, end vi er vant til.
Et af de områder, man som virksomhed skal passe på ikke at bevæge sig ind på – ikke mindst i forhold til de nye unge, er greenwashing, og derfor har Anette Eckmann sørget for, at advokatfirmaet TVC deltager på trendeventet for netop at fortælle om spin og vildledende markedsføring, hvor virksomheder fremstiller sig selv mere bæredygtige og grønnere, end de i virkeligheden er. ”Fanger forbrugeren det, og er produkterne ikke i orden, så smækker fælden nemlig”, påpeger Anette Eckmann. Derfor opfordrer hun til, at man fortæller den sande historie, og at man løbende arbejder med at få sine produkter mere grønne og bæredygtige – og får det meldt ud.

 

For at understrege vigtigheden af at tænke bæredygtighed på alle plan ind i sine produkter, referer Anette Eckmann til Ilkka Suppanen, designer og indehaver af Studio Suppanen i Helsingfors og Milano og underviser på designskolen i Stockholm, der til et arrangement i foråret fastslog, at de unge designstuderende ikke længere interesserer sig så meget for designets form og stil, men at de i højere grad ser på funktion, bæredygtighed og emballage. ”Han vendte så at sige verdensbilledet på hovedet, og hans holdning er, at der slet ikke er behov for at udvikle nyheder i den grad, det sker i design- og interiørbranchen i dag.

”Ofte bliver nyheder præsenteret på en messe bare for at præsentere nyheder, men reelt bliver de slet ikke sat i produktion”, lød det fra Ilkka Suppanen. I stedet for at bruge spildte kræfter på det, mener han, at virksomhederne skal have en meget skarpere tilgang til, emballage generelt, genanvendelighed og ikke mindst nedbrydelighed og afskaffelse af indpakningen”, forklarer Anette Eckmann og siger videre, at det også nødvendigvis må rykke ved den måde FAGA’s medlemmer, udstillerne og de besøgende på Formland skal tænke i fremtiden.

”Det første, der næsten automatisk bliver spurgt om, når en indkøber træder ind på en stand er: Kan vi se nyhederne?". 

 

Men fremadrettet handler det måske mere om at sælge et univers, og at produkterne ikke nødvendigvis behøver at være nye for at være en del af det univers, hvis de eksisterende produkter har en kvalitet, og at man kan formidle det budskab videre”.

Anette Eckmann mener, at det er den menneskelige kreativitet og de menneskelige holdninger og følelser, der bliver fremtidens luksusprodukter. Det kommer ikke til at handle om, hvordan hjemmet ser ud, men om, hvilket liv vi ønsker at leve.

”Og vi ser flere og flere, der i højere grad søger en mening med det hele fremfor bare nye trends, og fremadrettet skal design måske defineres af, hvordan en ting fungerer, og hvordan den bliver bortskaffet, end hvordan den ser ud". Kan man se, der har været mennesker inde over, er det yderligere en fordel”, lyder det.

Location, location, location

På de to trend events vil Anette Eckmann også komme ind på betydningen af locations. Programmet følger senere, men du kan allerede nu sikre dig en plads: TILMELD DIG HER

 

"Det betyder noget, hvor man lægger sin forretning eller sin virksomhed, og for at understrege den pointe, har vi denne gang sørget for, at de to trend events ligger på specielle locations, hvor man udover ny viden og inspiration også får en oplevelse omkring indretningen og den måde de to locations har valgt at udtrykke sig på". 

”Det er vigtigt for FAGA’s medlemmer at komme ud af de vante omgivelser, for at få en oplevelse på flere fronter. Programmet og de to spændende locations skal også medvirke til, at man føler sig inspireret til networking, diskussioner om holdninger om stil og retninger, men også at føle sig som en del af det community, som FAGA er. Et sted hvor vidensdeling bør være obligatorisk og naturligt for deltagerne". 

 

 

 

 

Tilbage til oversigten

FAGA Nyt

Hold dig opdateret omkring nyheder og andre aktuelle begivenheder i branchen.

FAGA Nyt udkommer pr. mail ca. otte gange om året
se de seneste udgaver her

Noget nyt?

Vi modtager gerne nyheder og informationer, som er relevante for FAGAs medlemmer.

Klik her for at maile tekstmateriale og fotos eller kontakt os på tlf. 9926 9800.