Seneste Nyt

Sådan gik det på de europæiske messer

Med Maison&Objet som den eneste, der endnu ikke er afviklet, er det europæiske messetog ved at være kørt for denne gang. Generelt lyder det, at det bestemt ikke er lette tider for design- og interiørdetailhandlen, og at det sætter sit spor, men der er også enighed om, at når tingene ikke går, som de skal, er messerne vigtige platforme for både udstillere og indkøbere.

- Skrevet af Pia Finne - Fotos: TrendSet og Nordstil

De fleste europæiske design- og livsstilsmesser har lukket og slukket for denne gang. Vi har set på, hvordan det er gået i München, i Hamborg og i Stockholm med den nye BID Interior & Design Week. Vi har også fået tal fra Formex i Stockholm, men Oslo Design Fair er endnu ikke klar med materialet. 

TrendSet Summer 2024

Omkring 20.000 besøgende fra hele Tyskland, Østrig, Schweiz og de europæiske nabolande gæstede de godt 2.000 udstillere og brands i seks messehaller fyldt med nye produkter på TrendSet fra 6. til 8. juli.

Datoerne var ifølge arrangørerne ideelle, fordi messens tre dage var spredt ud over weekenden og mandagen, havde alle – uanset om det var detailhandlere, grossister eller beslutningstagere fra hotel- og restaurationsbranchen – mulighed for at besøge TrendSet. Og salg var ikke den eneste forretning, der blev gjort på TrendSet. Indkøbere benyttede bl.a. TrendSet Summer 2024 til at netværke, udveksle ideer og skabe nye kontakter. For når alt kommer til alt, er de udfordringer, som branchen står over for, ikke kun store, men de vokser hele tiden. Den nuværende økonomiske situation, men også digitalisering, personalisering og bæredygtighed, er de største problemer, som især detailsektoren står over for. Ved at dele erfaringer med branchen kan der udvikles nye ideer til fremtidens forretning.

Udstillerne var tilfredse med, hvordan messen forløb og ordremængden, hvilket primært skyldes de stabile besøgstal, den optimale messeplacering i München og den høje kvalitet af kontakterne hos TrendSet.

 

”Der har i nogen tid været en tendens til mere koncentrerede udstillingsbesøg med færre mennesker pr. virksomhed. Det betyder også, at de besøgende nu forbereder deres besøg på en mere målrettet måde og arbejder sig gennem deres rejseplan på en mere struktureret måde. For udstillerne betyder det, at de skal genoverveje deres tilgang, da de spontane kontakter og nye kontakter, de før kunne skabe på messen, bliver mere og mere sjældne. På baggrund af begrænsede budgetter og fyldte lagre afgives ordrer nu på et mere planlagt grundlag. Af denne grund tilbyder TrendSet ikke kun TrendSet Journal til at forberede sig på et besøg på messen, men har siden 2022 også tilbudt onlineplatformen TRENDSET365 til en bred præsentation af kommende produkter og innovationer”, lyder det fra messen. 

BID Interior & Design Week 

Da interiørbranchen selv kunne bestemme, skulle startskuddet på BID Interior & Design Week lyde den 20.-22. august i Stockholm City, hvor branchen skabte sit eget forum.

BID åbnede dørene i Stockholm city på hotel C og Sign og med tilhørende showrooms. 

Det er den rigtige vej for branchen sammen at skabe vores egen fremtidige vej til at mødes for erhvervslivet og med udgangspunkt i vores behov og muligheder sammen med brancheforeningen BID”, siger flere af medlemmerne. Det er baggrunden for, at BID Interior & Design Week blev holdt.

På Hotel C og Sign samledes udstillende virksomheder således for at præsentere de seneste nyheder for beslutningstagere, indkøbere og butikker i en dejlig afslappet atmosfære.

"At starte "BID Interior & Design Week" føles virkelig som en ny start for BID i branchen. De fleste af vores medlemmer, som er leverandører, udstiller allerede i Stockholm City under Formex Week, enten i deres egne lokaler eller på Hotel Sign. At BID nu kan tilbyde flere at gøre det samme på det nyrenoverede Hotel C, et stenkast fra Stockholm Central, føles virkelig som et skridt i den rigtige retning for BID, hvor vi har lyttet til branchen og forstået ud fra både leverandørers og kunders ønsker, at et besøg i Stockholm City kan være nok, når kunderne nu finder omkring 35 leverandører inden for gåafstand”, siger Fredrik Hansson fra BID.

BID Interior & Design Week" fandt sted ugen før Formex.

Blandt udstillerne på Hotel C var Born In Sweden, Rivsalt, Torplyktan, Eldstickan, Novellix og Martinex.

I egne showrooms udstillede BID-medlemmer som Orrrefors, Kosta Boda, Magasin, Agentura, Målerås Glasværk, Dorre, F&H, Sagaform, Villeroy & Boch og Max Jenisch.

På Hotel Sign udstillede bl.a. Rosendahl Design Group, Briscapo, Le Creuset, Aida, Zwilling og Hardanger Bestikk.

Nordstil Summer 2024

Omkring 9.000 besøgende opdagede spændende produkter til efterår, vinter og jul fra 581 udstillere til deres butikker i Tyskland, Danmark, Schweiz, Østrig, Holland og Italien (top 6 besøgslande) på Nordstil i Hamborg. 

"Tiden i sig selv er et værdifuldt gode. Især i økonomisk udfordrende tider er inspirerende produkter, spændende sortimenter og følelsesladede historier alfa og omega på salgsstedet. 

 

Nordstil tilbyder netop det - fra gourmetlækkerier og ideer til et smukt hjem til smagfulde gaver", siger Philipp Ferger, Vice President Consumer Goods Fairs, Messe Frankfurt. 

"I løbet af de sidste tre dage er det blevet tydeligt, at ønsket om personlig kontakt er stort. Nordstil står for begge dele - dette og dets unikke kombination af produkter", fortsætter Ferger.

"Nordstil er en stabil messe, der har udviklet sig rigtig godt. Vi har prøvet mange messer og besluttet os for dem, der tilbyder os det bedste sortiment; det er derfor, vi er hos Nordstil.

Her møder vi kvalitetsbesøgende og pålidelige samarbejdspartnere, der ved, hvordan man driver en butik, og der er også indkøbere fra Danmark og Sverige," siger Philip Ahlström, General Manager, TheMoshi, Sverige.  

Udstillerne på Nordstil Summer skilte sig ud med mange nye produkter og farverigt julepynt, hvor to stilarter dukkede op: Lyse farver møder pastel minimalisme, futuristiske former møder naturlige designs. På den ene side vækker varme gule toner, violette variationer og ferskennoter med lyserøde highlights minder om 70'erne. På den anden side skaber dæmpede farver som blå, brun, grå og grøn parret med råhvid harmoni i stuen - pasteller kombinerer begge trends. Naturprint og blomstermotiver fanger øjet sammen med asymmetriske former - maritime motiver afspejler længslen efter øjeblikke ved havet. Overflader med spor af håndværk og naturlige materialer som træ, keramik, hør eller uld understreger den igangværende megatrend med bæredygtighed. Disse tendenser afspejler en følelse af lethed, skabt af en farverig forbindelse til naturen.

Nordstil Winter finder sted fra den 11. til den 13. januar 2025.

Den næste Nordstil-Summer finder sted fra den 26. til 28. juli 2025.

Formex

Der er gået lidt over en uge, siden Formex lukkede dørene, og resultaterne peger på en lys fremtid for indretningsbranchen, lyder der fra messearrangørerne.

Efterårsudgaven viste en voksende optimisme, hvor mange udstillere rapporterede om rekordsalg og stor interesse fra både nationale og internationale forhandlere.

Med omkring 8.000 besøgende fra 43 forskellige lande og 358 udstillere fra 16 lande er Formex fortsat et centralt mødested for at skabe værdifulde forretningsforbindelser og præsentere de nyeste trends inden for interiørverdenen.

 

 

Tilbage til oversigten

FAGA Nyt

Hold dig opdateret omkring nyheder og andre aktuelle begivenheder i branchen.

FAGA Nyt udkommer pr. mail ca. otte gange om året
se de seneste udgaver her

Noget nyt?

Vi modtager gerne nyheder og informationer, som er relevante for FAGAs medlemmer.

Klik her for at maile tekstmateriale og fotos eller kontakt os på tlf. 9926 9800.