Seneste Nyt

MÅNEDENS PORTRÆT: Janne Fisker – ny i bestyrelsen

”Jeg vil altid gerne gøre det godt, og jeg kan godt lide, at det jeg gør, betyder noget for andre”. Det siger Janne Fisker, der er indehaver af Aqua Dulce, og som netop er valgt ind som suppleant i FAGA’s bestyrelse. Hendes virksomhed har 20-års jubilæum i år, og som hun siger: ”Vi er et godt sted”.

Det er en god følelse, når kunderne kommer til os

”Relationer betyder rigtig meget for mig i arbejdslivet og i privatlivet. Derfor er min virksomhed langt hen ad vejen bygget på relationer, og så har jeg en holdning til, at der aldrig er noget, der ikke kan lade sig gøre”. Det siger Janne Fisker, der i år har 20-års jubilæum med sit smykkefirma Aqua Dulce.

Janne er uddannet salgsassistent i tøjbranchen, og sideløbende med det var hun en af de første i Danmark, der tog en iværksætteruddannelse. Den kombination, mener hun selv, blev startskuddet for etableringen af Aqua Dulce.

”Jeg havde egentlig ikke planer om, at jeg skulle være selvstændig, men jeg fik blod på tanden, og samtidig med at jeg havde mit fast job i en tøjbutik, startede jeg Aqua Dulce”.

Faktisk gik der seks år, hvor Janne både arbejdede i butik og med sin virksomhed, men virksomheden voksede. Fra at holde til i garagen der, hvor hun bor, til at være nødt til at bygge til af hele to omgange. I dag har hun to fuldtidsansatte og to deltidsansatte samt fire salgsagenter og en fastansat sælger, der tager sig af de godt 350 forhandlere i Danmark, Tyskland, Færøerne, Grønland, Island og Norge, og som noget helt nyt blev hun på FAGA’s generalforsamling valgt ind i bestyrelsen som suppleant.

I dag er guldsmedene Aqua Dulces primære kundegruppe. ”I begyndelsen var de butikker, vi samarbejdede med, meget blandet; tøjbutikker, interiørbutikker og guldsmede. Men i dag satser vi primært på guldsmedene. Hos guldsmedene ligger vi prismæssigt et rigtig godt sted, fordi vi ligger lige under de mere gængse brands på markedet. Det harmonerer rigtig fint med de tider, vi lever i i dag, hvor forbrugerne skærer ned på budgetterne. Endnu en fordel ved guldsmedene er, at de er fagfolk, der kender materialerne og produkterne, og som kan hjælpe og vejlede kunderne”, fortæller Janne. ”Men når man har med fagfolk at gøre, risikerer man jo også, at der kommer en mand med en lup for at se tingene efter i sømmene, og er det ikke orden, får man det at vide”, tilføjer hun med et smil.

 

 

Aqua Dulce ligger dog også i bl.a. Sinnerup og i flere modebutikker rundt omkring. ”Men det er to meget forskellige måder at sælge smykker på”, siger hun. I guldsmedeforretningerne kommer kunderne ind med et mål om at købe et smykke, i interiør- og modebutikkerne er smykkerne et impulskøb, der foretages ved kassen”.

Jeg elsker farver

Janne står selv bag designet af smykkekollektionen med god hjælp fra en af sine ansatte, og så fortæller hun, at man lytter meget til forhandlerne. Hun beskriver stilen som enkel og æstetisk, men hun lægger ikke skjul på, at hun elsker farver, og det kommer også til udtryk i smykkerne.

”Jeg skeler meget til, hvad der sker i modebranchen på både farver og trends, så når alt pludselig skal være sløjfer, så skal vi selvfølgelig også være med”. Smykkerne produceres hos en leverandør, som Janne har samarbejdet med i 18 år. ”Det er rart, for vi behøver ikke så meget kommunikation for at forstå hinanden”. Og produktionstiden er kort. Derfor kan Janne hele tiden være med på tendenserne. ”Det er faktisk ikke så almindeligt i guldsmedebranchen, at der løbende kommer nye varer, som det sker i modebranchen, men de er glade for det, for det giver god mulighed for at skabe nyt liv i butikken”.

Vi er et godt sted

Janne fortæller, at Aqua Dulce er et godt sted. ”Vi har kørt virksomheden op stille og roligt, og i dag kommer kunderne til os. Det er en god følelse”.

Hvorfor det lige blev smykker, Janne kastede sig over, ved hun faktisk ikke helt. ”Jeg tror, det bunder i, at vi på iværksætteruddannelsen skulle starte en virksomhed, og det blev en smykkevirksomhed. Da jeg så flyttede fra Svendborg til Nordjylland, fik jeg en nabo, der blev min bedste veninde, og som i dag er ansat i virksomheden. Hun introducerede mig til perler og smykkefremstilling, det er nok den kombination og måske mest af alt hendes store fortjeneste, at det blev smykker”.

Spørger man Janne, hvad der betyder noget for hende, svarer hun relationer. På jobbet og privat. ”Jeg vil altid gerne gøre det godt, og jeg kan godt lide, at det, jeg gør, betyder noget for andre. Arbejdsmæssigt trives jeg bedst, når jeg har glade kunder, og jeg elsker, når en kunde ringer og fortæller, at de har solgt 10 par øreringe på en dag, fordi vi gør det godt”.

Janne mener, at skal man sælge, skal man fortælle en historie, og det gør hun meget ud af i Aqua Dulce. ”Vi har en holdning til, at der ikke er noget, der ikke kan lade sig gøre, og det giver pote. Det er ofte mig, der tager telefonen, og på messerne får kunderne et kram, for vi skal hjælpe hinanden med at tjene penge sammen”. Derfor har Janne heller ikke krav om, at kunderne skal købe seks af hvor model. ”Jeg vil hellere sælge mindre ad gangen og have glade kunder”, siger hun.

Der kommer til at ske noget med branchen

Janne er ikke i tvivl om, at der kommer til at ske noget med branchen i de kommende år. Internethandlen spiller selvfølgelig en rolle, men D2C kommer også til at spille en rolle. ”Og vi er nødt til at strikke en form sammen, hvor vi kan arbejde med det”, siger hun.

Hun har været medlem af FAGA i en del år, og hun har haft stor glæde af både fragtaftaler og advokataftalen. ”Men der, hvor det give allermest mening at være medlem, er, når man udstiller på Formland. For selv om man ikke har den største stand, kan det, man sparer ved at være medlem af FAGA, faktisk betale en god del af omkostningerne”.

På generalforsamlingen slut maj blev Janne valgt ind som suppleant i FAGA’s bestyrelse, og hun ser frem til at gøre en forskel.

”Vi skal have flere medlemmer, for det giver rigtig god mening for mange, så det vil jeg gøre en indsats for. Samtidig har jeg en mening om tingene, og jeg er ikke ked af at melde den ud. Herudover tror jeg også, FAGA’s bestyrelse kan give mig et professionelt netværk, hvor man kan bruge hinanden og støtte op om hinanden, og frem for alt, så føler jeg nu, at jeg har tiden til at steppe op og hjælpe”, slutter Janne Fisker.
 

 

 

 

Tilbage til oversigten

FAGA Nyt

Hold dig opdateret omkring nyheder og andre aktuelle begivenheder i branchen.

FAGA Nyt udkommer pr. mail ca. otte gange om året
se de seneste udgaver her

Noget nyt?

Vi modtager gerne nyheder og informationer, som er relevante for FAGAs medlemmer.

Klik her for at maile tekstmateriale og fotos eller kontakt os på tlf. 9926 9800.